Managementul mintii

Cum să devii stăpânul emoțiilor tale

Publicat pe 11 decembrie 2020

Share
Cum să devii stăpânul emoțiilor tale

Controlează-ți emoțiile. Abilitatea de a experimenta și a exprima emoții este mult mai importantă decât ți-ai putea imagina vreodată.

Emoțiile joacă un rol esențial cu privire la reacțiile pe care le ai. Când ești în contact cu ele, ai acces la cunoașterea unor lucruri importante care te poate ajuta la: 

  • Luarea deciziilor
  • Relații de succes
  • Interacțiunea de zi cu zi cu oamenii
  • Relația cu tine

Dacă emoțiile pot avea un rol util în viața de zi cu zi, ele pot deveni dăunătoare atunci când scapă de sub control.

Orice emoție, chiar și euforia, bucuria sau alte emoții cărora le dai o conotație pozitivă, pot atinge o intensitate până la punctul în care să fie dificil de controlat. Cu un pic de practică îți poți lua înapoi puterea asupra emoțiilor tale. 

Sunt studii care afirmă că abilitățile de gestionare a emoțiilor țin de bunăstarea în care ne aflăm. De asemenea, există o legătură între succesul financiar și emoțiile pe care le avem.

Controlează-ți emoțiile.

11 pași care te ajută să-ți conștientizezi și să-ți gestionezi emoțiile

Controlează-ți emoțiile

1.Nu toate emoțiile intense sunt rele.

Emoțiile ne umplu viața de entuziasm și unicitate. Sentimentele puternice pot însemna că îmbrățișăm viața pe deplin, că nu ne reprimăm reacțiile naturale.

Controlează-ți emoțiile. Este perfect normal să experimentăm uneori anumite emoții copleșitoare. Momente din acestea pot fi când ceva minunat sau groaznic ni se întâmplă sau când ne simțim complet depășiți.

Cum știi când ai o problemă cu emoțiile tale?

Emoțiile care scapă de sub control, de obicei, pot conduce la:

  • Conflicte în relații de orice tip
  • Dificultate în a le relata celorlalți 
  • Probleme la job sau la școală
  • O urgență în a folosi substanțe care te ajută la gestionarea emoțiilor
  • Izbucniri fizice sau emoționale

Găsește-ți câteva momente în care să observi care emoții necontrolate ți-au afectat într-un fel sau altul viața de zi cu zi. Acest lucru te va ajuta să identifici ariile în care întâmpini provocări, în același timp te pot ajuta și să-ți urmărești cu mai multă ușurință calea ta către succes.

Descarcă acum gratuit

Abonează-te la newsletter şi primeşti gratuit ebook-ul Cele 10 secrete ale fericirii.

2.Echilibrul emoțional.

Nu îți poți controla emoțiile cu o atingere de buton ca atunci când apelezi un număr de telefon. De-ar fi atât de simplu! Dar imaginează-ți pentru un moment că ar putea fi posibil acest lucru.

Sigur nu vrei să lași emoțiile să ruleze la capacitate maximă tot timpul. Și sigur nu vrei să le îngheți de tot pentru totdeauna. 

Când îți blochezi emoțiile te privezi pe tine de experimentarea și de exprimarea anumitor sentimente. Acest lucru se poate întâmpla conștient prin suprimare sau inconștient prin reprimare.

Oricare dintre acestea două poate contribui la simptome de sănătate fizică și mentală precum:

  • Anxietate 
  • Depresie
  • Tulburări de somn
  • Tensiuni și dureri musculare
  • Dificultatea de a gestiona stresul
  • Abuz de substanțe dăunătoare sănătății pe termen scurt sau lung

Când practici controlul emoțiilor fii atent ca nu cumva doar să le ”bagi sub preș”.

Exprimarea sănătoasă a emoțiilor este atunci când menții un echilibru între emoții care te copleșesc și nici o emoție.

3.Controlează-ți emoțiile. Identifică exact ceea ce simți.

Dacă îți oferi câteva momente în care să-ți verifici starea de spirit, te va ajuta să preiei cu mai multă ușurință controlul asupra aceea ce simți.

De exemplu, să spunem că sunt câteva luni de când vrei să te întâlnești cu o anumită persoană. Te-ai străduit să plănuiești o întâlnire pentru săptămâna trecută, dar persoana respectivă a zis că nu are timp. 

Ieri i-ai scris un mesaj în care i-ai zis că vrei foarte mult să vă întâlniți săptămâna aceasta. Persoana respectivă ți-a răspuns scurt azi cu un ”nu pot, sunt ocupat.” 

Dintr-o dată te simți foarte supărat. Fără să te gândești, arunci telefonul ca și cum ai vrea să te răzbuni pe cineva, dai un șut la coșul de gunoi pentru că era în fața ta și mături cu mâna toate hârtiile care erau în fața ta pe birou.

Întrebări cheie pe care să ți le adresezi pentru a-ți controla emoțiile

Oprește-te și întreabă-te:

  • Ce simt eu acum? (Poate furie, dezamăgire, confuzie).
  • Ce anume mă face să mă simt așa? (Poate refuzul fără nici o explicație).
  • Există posibilitatea să fie și o altă explicație pentru situația aceasta? (Poate persoana e super aglomerată, stresată, poate s-a gândit să-ți dea o explicație mai detaliată când are câteva momente libere).
  • Cu ce altceva seamănă acest lucru din viața ta?
  • Ce vrei să faci cu ceea ce simți? (Eventual să răspunzi cu un mesaj urât sau să țipi). 
  • Ar putea exista o cale mai bună de a face față acestor trăiri? (Întreabă-l când e liber, când ar putea să vă vedeți, dacă are nevoie de ajutor).

Luând în considerare alte alternative îți redirecționezi gândurile, ceea ce ar putea duce la modificarea următoarei reacții pe care o vei avea.

S-ar putea să-ți ia un timp până când acest tip de comportament să devină un obicei. Prin practică, trecând prin acești pași în mintea ta va deveni mult mai ușor și eficient.

4.Acceptă-ți TOATE emoțiile!

Dacă vrei să înveți să-ți gestionezi emoțiile s-ar putea să te simți tentat să-ți minimalizezi față de tine ceea ce simți.

Când ești hiperventilat dacă primești o veste sau te prăvălești pe jos bocind pentru că nu îți găsești cheile, ar putea fi util să-ți spui: ”Liniștește-te, nu-i așa mare scofală”.

Însă acest lucru ar fi în disonanță cu experiența pe care ai avut-o și care chiar a avut extrem de mare importanță pentru tine. 

Acceptându-ți emoțiile așa cum sunt, te ajută să devii mai confortabil cu ele. Creșterea confortului la emoțiile puternice te ajută să eviți reacțiile extreme pe căi deloc utile.

Pentru practicarea acceptării propriilor emoții așa cum sunt ți-ar fi util dacă te-ai gândi la acestea ca și cum ar fi mesageri. Emoțiile nu sunt ”bune” sau ”rele”. Ele sunt neutre. Poate aduc la suprafață sentimente neplăcute uneori, dar și informații importante de care te poți folosi.

Încearcă de exemplu:

Sunt supărat pentru că tot îmi pierd cheile, ceea ce mă face să ajung cu întârziere la lucru. Ar trebui să pun un vas pe raftul de lângă ușă ca să țin minte să le las de fiecare dată în același loc.”

Acceptarea emoțiilor poate duce la o satisfacție mai mare în viață și la simptome mai puține de sănătate mintală. Și mai mult decât atât, oamenii care cred despre emoțiile lor că sunt utile, trăiesc un grad mai mare de fericire. 

5.Ține un jurnal pentru emoții.  

Faptul că îți așterni emoțiile pe hârtie și observi reacțiile pe care acestea le declanșează te ajută să descoperi posibile tipare distructive.

Uneori este suficient să mergi mental pe urma emoțiilor până ajungi la gândurile care le declanșează. Punându-le pe hârtie îți dă posibilitatea să reflectezi mai profund la ele.

De asemenea, te ajută să recunoști când anumite circumstanțe, cum ar fi problemele da la lucru sau din familie, îți îngreunează controlul emoțiilor.

Identificarea factorilor declanșatori specifici face posibilă găsirea unor modalități de gestionare a acestora într-un mod mai productiv.

Scrisul în jurnal îți aduce mai multe beneficii dacă o faci zilnic. Ține jurnalul lângă tine și notează-ți emoțiile imediat ce le trăiești.

Observă ce anume le declanșează și modul în care reacționezi. Dacă reacțiile pe care le ai nu te ajută, folosește jurnalul ca să găsești alternative pentru situațiile din viitor în care se aceste emoții se vor repeta.

6.Respiră adânc!

Sunt multe de zis legat de puterea unei respirații profunde, chiar dacă ești ridicol de fericit sau nu poți scoate un cuvânt de supărare. 

Atenția îndreptată spre respirație și încetinirea ritmului nu vor îndepărta emoțiile și nici nu acesta este scopul.

Totuși, exersarea respirației profunde te poate ajuta să te împământezi și să faci un pas în urmă de la licărul cel mai intens al emoției și orice reacție pe care dorești să o eviți.

Data viitoare când simți că emoțiile tale preiau controlul asupra ta:

  • Respiră ușoooor. Respirațiile adânci provin din diafragmă, nu din piept. Te-ar putea ajuta să vizualizezi cum respirația ta provine din centrul pântecului.
  • Ține-ți respirația. Menține-ți respirația timp în care numeri până la 3 după care expiră lent și ușor.
  • Ia-ți o mantră. Pentru unele persoane este util să repete câte o mantră precum: ”Sunt calm, sunt relaxat”.

    7.Controlează-ți emoțiile. Când să te exprimi.

Există un timp și un loc pentru toate, inclusiv pentru emoțiile puternice. Plânsul necontrolat, de exemplu, este o reacție destul de obișnuită la pierderea unei persoane dragi.

Să țipi în pernă, s-o lovești cu pumnul s-ar putea să te ajute să mai scadă din intensitatea furiei, să eliberezi tensiunea și supărarea după ce ai fost părăsit.

Cu toate astea, unele situații necesită o anumite reținere. Indiferent cât de frustrat te-ai simți, să țipi la șeful tău pentru o acțiune disciplinară nedreaptă nu e ceva util pentru tine. 

Conștientizarea mediului înconjurător și a situației te poate ajuta să înveți când e ok să lași emoțiile să se manifeste și când să stai cu ele pentru moment.

8.Oferă-ți spațiu.

Distanțarea de emoțiile puternice te poate ajuta să reacționezi la ele într-un mod convenabil.

Această distanță poate să fie fizică, cum ar fi să pleci pur și simplu dintr-o situație deranjantă. De asemenea poți crea o distanță mentală distrăgându-ți atenția cu ceva.

Chiar dacă sunt momente când treci prin anumite stări extrem de provocatoare, sigur nu dorești să-ți blochezi în totalitate emoțiile.

Știai că atunci când blochezi o emoție negativă ca să nu simți suferința, automat te-ai închis pentru toate tipurile de emoție? Adică nu mai simți nici bucuria sau entuziasmul sau orice altă emoție pe care ți-ai dori să le trăiești.

Totuși nu-ți e dăunător dacă îți distragi atenția până când este momentul potrivit să gestionezi situația. Doar să te asiguri că găsești momentul potrivit să te întorci la acele emoții pe care le amâni. Distragerile cele mai sănătoase sunt cele temporare. 

Ai mai jos câteva variante:

  • Să faci o plimbare
  • Să te uiți la un video amuzant
  • Să vorbești cu cineva drag
  • Să petreci câteva minute cu animalul tău de companie
  • Să faci ceva ce îți place

    9.Controlează-ți emoțiile. Meditează.

    Controlează-ți emoțiile

Controlează-ți emoțiile. Dacă practici deja meditația, s-ar putea să devină metoda preferată pentru a depăși emoțiile puternice.

Meditația te ajută să-ți crești nivelul de conștientizare a tuturor emoțiilor și a experiențelor. Când meditezi te înveți pe tine însuți să stai cu acele sentimente.

Le observi fără să te judeci și fără să încerci să le faci să dispară, să le alungi sau să le negi. De fapt, practici acceptarea de sine, care este un element cheie în iubirea de sine.

Când înveți să-ți accepți toate emoțiile, echilibrul emoțional se produce cu mai multă ușurință. Meditația te ajută să sporești acele abilități care te ajută să le accepți mai ușor.

Meditația mai oferă și alte beneficii precum relaxarea și un somn liniștitor și odihnitor.

10.Rămâi în stres?

Când ești foarte stresat este mult mai dificil să-ți gestionezi emoțiile. Chiar și persoanele care de obicei își controlează cu ușurință emoțiile pot avea dificultate în a le controla în momentele de stres și tensiune.

Reducerea stresului sau găsirea altor căi utile pentru managementul stresului te poate ajuta la gestionarea emoțiilor. 

Practicarea meditației, de asemenea, poate fi utilă și când e vorba de stres. Nu vei scăpa de tot de acest stres, însă meditația te ajută să treci cu mai multă ușurință prin momentele stresante.

Alte modalități benefice ca să treci prin momentele de stres sunt:

  • Să dormi suficient (atât cât corpul tău cere)
  • Fă-ți timp să vorbești (și să râzi) cu prietenii
  • Fă mișcare
  • Petrece timp în natură
  • Oferă-ți timp pentru hobby-uri și pentru relaxare

11.Controlează-ți emoțiile. Ia legătura cu un terapeut

Dacă ai impresia că emoțiile continuă să te copleșească, poate e momentul să cauți un terapeut pentru câteva ședințe.

Dereglările emoționale care persistă un timp mai îndelungat precum și modificările bruște și dese de dispoziție pot fi legate de anumite condiții de sănătate mintală și pot duce la tulburări de personalitate și alte probleme. 

De asemenea, dificultatea gestionării emoțiilor poate avea legătură cu anumite traume nerezolvate din copilărie, probleme de familie sau alte preocupări subiacente. 

Un terapeut îți poate oferi suport, non-judecată și compasiune în timp ce tu:

  • Explorezi factorii care contribuie la dereglările emoționale
  • Abordezi schimbările severe de dispoziție
  • Înveți cum să-ți gestionezi emoțiile în sensul în care este productiv pentru tine
  • Exersezi anumite provocări și recadrezi semnificațiile care îți produc suferință.

Schimbările dese și bruște de dispoziție precum și emoțiile intense pot provoca gânduri negative sau nedorite care pot duce la stări de disperare sau lipsite de speranță.

Acest cerc vicios poate duce la un comportament nesănătos precum ar fi suicidul sau autovătămarea. Dacă ai gânduri de suicid sau îți vine idei de a-ți provoca rău, vorbește cu o persoană dragă în care ai încredere și care te poate ajuta să găsești suport și sprijin imediat.

Controlează-ți emoțiile. Dacă dorești să lucrezi la vindecarea și gestionarea emoțiilor te așteptăm cu drag la cursul nostru live

Devino cea mai bună versiune a ta prin NLP.

Avem 2 direcții pe care mergem la  acest curs de NLP:

– o direcție terapeutică de vindecare emoțională;

– o direcție de excelență și de performanță pentru a obține rezultate cu adevărat extraordinare în viața ta.

Controlează-ți emoțiile

Controlează-ți emoțiile. Ce beneficii ai dacă faci cursul “Devino cea mai bună versiune a ta prin NLP”?

  1. Comunici eficient cu alte persoane fără să te mai lași influențat de acestea și fără să mai apară conflicte în relație;
  2. Înveți cum să ai încredere în tine, să te ierți și să ierți – să te accepți și să te iubești așa cum ești;
  3. Înveți cum să te întorci în trecut ca să-l vindeci și să iei resurse pentru prezent și pentru a-ți creea viitorul pe care îl dorești;
  4. Te eliberezi de bagajele emoționale care te țin pe loc și te împiedică să trăiești cea mai minunată versiune a vieții tale;
  5. Scapi de fricile care te frânează, încetezi să te sabotezi și să-ți mai pui singur/ă piedici;
  6. Devii mai sigur pe tine, nu te mai lași influențat de ceilalți decât dacă permiți tu acest lucru și înveți cum să obții REZULTATE extraordinare;
  7. Înveți să-ți gestionezi emoțiile în orice situație și devii un om fericit și împlinit ceea ce îți garantez că va face să-ți îndeplinești rezultatele cu ușurință. Promit acest lucru pentru că știu ce au adus pentru mine lucrurile pe care astăzi le predau în acest curs.

Urmărește aici webinarul de NLP și vezi alte detalii despre curs. 

Cadoul Ninei
pentru tine

Porneşte în călătoria ta, cu un dar de bun augur de la Nina. Fie că vrei să-ţi schimbi cariera, că îţi cauți rostul sau vindecarea, există câte un dar pentru fiecare.

Aboneaza-te pentru a primi sfaturi de la Nina pe email

Vrei inspiraţie, sfaturi şi energie pentru o nouă săptămână, în inbox-ul tău, în fiecare zi de luni?