Managementul mintii

Cum îți crești stima de sine – 5 metode super eficiente la îndemâna oricui

Publicat pe 17 noiembrie 2020

Share
Cum îți crești stima de sine – 5 metode super eficiente la îndemâna oricui

Creșterea stimei de sine. Pentru a-ți crește stima de sine mai întâi avem nevoie să clarificăm ce este stima de sine și la ce te ajută ea. Stima de sine reprezintă valoarea pe care crezi că o ai, este părerea ta despre tine.

Când ai o stimă de sine ridicată vei avea o părere bună despre tine și despre viață în general. Vei crede că meriți și nu vei accepta situații sau comportamente neadecvate, sub valoarea ta, sub ceea ce consideri că meriți. La polul opus, când ai o stimă de sine scăzută, vei avea tendința să te mulțumești cu puțin. O persoană cu stima de sine scăzută se critică pe sine și pe ceilalți, vede totul printr-o lupă negativă. De asemenea persoana respectivă se simte mai puțin capabilă de a face față provocărilor vieții, iar realizările sunt în general mici în raport cu ceea ce își dorește să realizeze. Sentimentul de nemulțumire față de sine persistă.

Creșterea stimei de sine.

#1 Începe să te lauzi.

Cum spun americanii: să devii cel mai mare fan al tău, cel mai bun susținător al tău, cea mai mare susținătoare a ta. Începe să te lauzi, chiar să ai un gest propriu de a te bate pe umăr.

Îmi amintesc și acum gestul, cum am venit acasă într-o seară după un curs sau workshop, am urcat scările (locuiesc la etajul 3) și când am ajuns în fața ușii, am scos cheile și am făcut un gest de bătaie pe umăr spunând: Bravo, Nina. Bravo! Foarte bine te-ai descurcat astăzi. De ce am făcut acest lucru? Pentru că îmi doream să mă apreciez și am ales să văd realizările din acea zi.

Începe să-ți vezi realizările și să te încurajezi singură.

Am fost învățați încă de mici să ne focusăm pe lucrurile negative. Când eram la școală, probabil știi foarte bine și tu, umpleam o foaie întreagă de bastonașe corecte și greșeam două. Exact acele două bastonașe imperfecte erau încercuite, cele pe care le-am gresit. La teme, la lucrările de control, aveam 10 exerciții de făcut, făceam bine opt din ele și greseam două. Pentru acelea greșite eram notate cu minus. Trăim în această  societate în care avem obiceiul nesănătos de a ne concentra pe lucrurile negative și pe cele care nu funcționează.

Creșterea stimei de sine. Începe să te lauzi pe tine însăți.

Începe să fii cea mai mare susținătoare a ta, cel mai mare fan al tău. Începe să-ți vezi realizările, să vorbești frumos cu tine în gândul tău. Când te lauzi nu doar să o faci spunându-ți că ești o femeie frumoasă. Vino cu detalii cum ar fi: îmi place foarte mult părul meu, este atât de fin.

Multe femei se critică din punct de vedere fizic: că sunt prea slabe, prea grase, că au păr prea mult sau prea puțin. Cum poți proceda să-ți schimbi gândirea? De exemplu, dacă spui despre tine că ai părul cu firul subțire și se rupe cu ușurință, poți schimba. Te poți lăuda pentru că ai părul fin și mătăsos.

În orice domeniu poți schimba limbajul interior – ce îți spui tu despre tine. Laudă-te concret, pentru lucruri specifice pe care le faci. De exemplu: Bravo, draga mea, mă bucur atât de mult că astăzi ai fost calmă în situația x, te-ai descurcat excelent, ai făcut o treabă extraordinară cu acel document, ai scris acel email, ai făcut acea prezentare chiar dacă tu știi că putea fi și mai bine. Începe să-ți vezi progresul și să te lauzi, să vorbești frumos cu tine, începe să-ți observi calitățile.

#2 Schimbă imaginile și cuvintele din mintea ta pe care le spui despre tine.

Imaginile și cuvintele din mintea ta spuse ție însăți determină felul în care te simți tu cu tine atunci când te gândești la tine. Fii atentă la imaginile pe care le derulezi mental pentru că de fiecare dată când te gândești la un obiectiv de-al tău, la o dorință pe care o ai, la un vis sau la o expriență din trecut, pe ecranul minții tale se proiectează o imagine. Acea imagine poate fi una negativă care te trage în jos și care te împiedică să obții rezultatele pe care ți le dorești. Sau poate fi o imagine suportivă care te susține și te încurajează să realizezi mai mult.

Descarcă acum gratuit

Abonează-te la newsletter şi primeşti gratuit ebook-ul Cele 10 secrete ale fericirii.

Creșterea stimei de sine. Schimbă modul cum te vezi

Începe să-ți schimbi optica din care te privești, prin care-ți privești viața, acțiunile de zi cu zi. Observă care sunt imaginile din mintea ta. Te vezi realizând lucruri, având succes? Te vezi întâlnindu-te cu un partener și construind împreună o relație fericită împlinită? Te vezi trăind în tot mai multă iubire și făcând activitățile care vă plac? Sau te vezi nefericită și-ți proiectezi un viitor în care te cerți, te enervezi, te superi?

Începe să lucrezi la aceste imagini, să-ți direcționezi conștient imaginatia. Imaginația e o forță puternică. Ea te poate ajuta să creezi în viața ta acele lucruri valoroase pe care ți le dorești. Imaginația te ajută să creezi un lifestyle, un standard de viață așa cum îți dorești. Singura condiție este aceea de a o folosi într-un mod conștient.

Cei mai mulți oameni își lasă imaginația pe pilot automat. Și derulează același film mental negativ. Dacă la un film slab nu te uiți de cinci ori, la filmul tău mental negativ care nu te susține și te arată în timp ce ai eșuat în viața personală sau profesională, de ce ai continua să privești pe repeat?

#3 Cum îți crești stima de sine? Deprinde o nouă abilitate.

În momentul în care înveți lucruri noi, implicit în mintea ta se creează senzația de valoare. Ai adus ceva în plus, ai adus o abilitate nouă în viața ta.

Fie că înveți să gătești sau înveți un program de calculator, fie că înveți o abilitate care îți folosește la job sau în business-ul tău, fie că înveți să seduci un bărbat sau înveți să zâmbești mai des, orice ai învăța, profesional sau personal, pe energie masculină sau feminină, important este să fie o abilitate nouă. În momentul în care tu deprinzi abilități noi în mintea ta se face inconștient o corelație și automat te vei simți mai valoroasă.

#4 Enumeră-ți realizările din trecut.

Pe lângă faptul că vii și construiești o nouă traiectorie pentru tine prin lucrurile pe care le faci de astăzi înainte, începe să-ți înșiri realizările de până acum. Enumeră toate lucrurile pentru care ești mândră.

Începe să scrii liste cu toate realizările pe care le ai oricât de mici ar fi ele. Orice lucru pe care tu îl consideri valoros la tine, scrie în jurnal de mai multe ori. În momentul în care tu le notezi, te gândești la ele. Și în loc să ai gândurile negative care te trag în jos, vei avea aceste gânduri constructive și în mintea ta se impregnează o cu totul altă părere. Imaginea despre tine se îmbunătățește. Vei începe să te vezi printr-un alt filtru.

#5 Stai la limita zonei tale de confort.

Începe să faci acele lucruri care te provoacă și te scot din confortul tău. Nu alege calea ușoară niciodată pentru că în momentul în care alegi calea ușoară nu faci altceva decât să repeți ceea ce ai învățat deja.

Pentru mine, de exemplu, o provocare a fost să-mi implementez obiceiul de a face sport. De-a lungul anilor, nu am fost o iubitoare a mișcării, ci mai degrabă am fost genul care prefera să stea pe canapea cu o carte în mână. Mi-am folosit mai mult mintea decât corpul. Dar mi-am dorit să implementez acest obicei. Și acest lucru m-a scos din zona de confort. Au fost momente când îmi venea să plâng de durere din pricina febrei musculare sau pentru că pur și simplu nu voiam să mă mișc.

Nu este vorba de a ne chinui cu aceste obiceiuri care ne scot din zona de confort, ci despre a le face dintr-o zonă de iubire de sine. Pentru mine, de exemplu, mișcarea și exercițiul fizic a fost o provocare. Este ceva ce am făcut și fac pentru sănătatea mea mentală și emoțională, dar și pentru rezultatele pe care eu îmi doresc să le am în business. Atunci când fac mișcare sunt mult mai focusată, mai concentrată. Sunt mult mai determinată, mai perseverentă și am nevoie să aduc aceste calități în businessul meu.

Alege acele lucruri care te scot din zona de confort. Însă fă-le dintr-un loc de iubire de sine și de acceptare de sine, nu dintr-un loc în care faci ceva ca să te chinui și să-ți greu.

Creșterea stimei de sine. Începe să te simți valoroasă.

Respectându-ți promisiunile față de tine îți crești și stima de sine. Începi să te simți valoroasă. Cuvântul tău dat în fața ta are valoare. Alege să realizezi acele lucruri inconfortabile, dar făcute dintr-un loc de acceptare si de iubire de sine, nu ca pe o pedeapsă sau pentru că nu te simți destul de bună, ci să le faci pentru creșterea ta.

Sper ca aceste informații să îți fie de folos. În cazul în care îți dorești mai mult pentru dezvoltarea ta personală și nu știi de unde să începi, îți recomand să accesezi Mini-Programul de Dezvoltare Personală disponibil online aici. Acest program te va ajuta să-ți schimbi părerea despre tine însăți și să-ți crești stima de sine prin exercițiile NLP și întrebările din coaching pe care ți le ofer în cele 4.5 ore de informații de calitate cât durează programul.

Cadoul Ninei
pentru tine

Porneşte în călătoria ta, cu un dar de bun augur de la Nina. Fie că vrei să-ţi schimbi cariera, că îţi cauți rostul sau vindecarea, există câte un dar pentru fiecare.

Aboneaza-te pentru a primi sfaturi de la Nina pe email

Vrei inspiraţie, sfaturi şi energie pentru o nouă săptămână, în inbox-ul tău, în fiecare zi de luni?